Dlaczego Dzieci Mają Krzywe Zęby

uśmiech dzieckaWielu rodziców z niecierpliwością oczekuje ząbkowania swojej pociechy. Często zastanawiają się, kiedy jest odpowiedni czas na pierwszą wizytę u stomatologa, aby zęby rozwijały się prawidłowo. Bardzo wielu rodziców zauważa u dzieci krzywe zęby i dopiero wtedy zaczyna się zastanawiać co może być tego przyczyną?

Otóż przyczyn krzywych zębów u dzieci może być bardzo wiele, jednak bardzo ważne jest zainteresowaniem się nimi w odpowiednim czasie.

Przyczyny krzywych zębów

W ostatnim czasie co raz częściej słychać o krzywych zębach mlecznych u maluchów. Bardzo często powodem tego jest częste ssanie smoczka lub kciuka przez dziecko, dlatego w miarę możliwości należy dzieci jak najwcześniej oduczać od smoka (2 lata). W późniejszym czasie dzieci często obgryzają ołówki lub paznokcie co również może przyczynić się do zaburzeń zgryzu, dlatego należy definitywnie tego pilnować.

Stłoczenie pierwotne

Stłoczenia pierwotne to te, które są związane ze zbyt dużym genetycznie uwarunkowanym rozmiarem zębów, a zbyt małymi rozmiarami
szczęki lub żuchwy. Stłoczenia, które są związane z przedwczesna utrata zębów mlecznych to stłoczenia WTÓRNE również może przyczynić się do wyrośnięcia

Stłoczenie wtórne

Czyli zbyt szybkie wypadanie zębów mlecznych również może przyczynić się do wyrośnięcia krzywych stałych zębów, dlatego higiena jamy ustnej jest bardzo ważna od najmłodszych lat. O zęby mleczne należy dbać tak samo, jak o zęby stałe. Jeżeli zauważymy takie zjawisko u swojej pociechy należy udać się do stomatologa, aby założyć dziecku tzw. Utrzymywacz przestrzeni, który pozwoli stałym zębom wyrosnąć w odpowiednim miejscu.

Brak usunięcia zęba mlecznego, który się już do tego kwalifikuje również może zaburzyć wyrastanie nowego zęba. Taki ząb mleczny może spowodować zatrzymanie wyrastanie stałego zęba lub doprowadzić do sytuacji, w której ząb wyrośnie w innym miejscu niż powinien. Dlatego, gdy tylko zauważymy u dziecka ruchome mleczaki, które przez dłuższy czas same nie wypadają należy bezwzględnie zgłosić się do doświadczonego stomatologa.

Krzywe zęby mogą być również dziedziczne i w ten sposób po przodkach możemy odziedziczyć tyło zgryz, przodozgryz, zgryz krzyżowy czy otwarty.

Niezależnie od przyczyny krzywych zębów warto zawsze regularnie z dzieckiem chodzić do stomatologa.