Endodoncja – Gdańsk

rentgen zebowPacjenci często stają przed niełatwym wyborem: czy będący przyczyną dolegliwości bólowych ząb usunąć pozbywając się problemu bezpowrotnie czy też podjąć próbę zachowania zęba, mimo że decyzja ta może wymagać cierpliwości i poniesienia kosztów.

W obliczu takiego dylematu warto pamiętać, iż ekstrakcja zęba jest krokiem nieodwracalnym, powodującym konieczność uzupełnienia braku zębowego w przyszłości. Jest to zatem rozwiązanie zarezerwowane dla przypadków, w których nie da się już nic zrobic. Zawsze warto więc podjąć wyzwanie i skorzystać z ostatniej i czesto jedynej szansy na uratowanie zęba - dzięki nowoczesnej endodoncji.

Leczenie endodontyczne, stosowane w przypadku próchnicy powikłanej zapaleniem, martwicą czy zgorzelą miazgi zębowej polega na usunięciu z komory i kanałów korzeniowych zęba zainfekowanej lub martwej miazgi, mechanicznym poszerzeniu i odkażeniu kanałów oraz szczelnym ich wypełnieniu specjalnymi materiałami.

Aby leczenie kanałowe zakończyło się sukcesem w Gdańskim Centrum Stomatologicznym sięgamy po najnowsze zdobycze techniki.

1. Dlaczego warto leczyć zęby endodontyczne?

Własne zdrowe zęby do najpóźniejszych lat życia to marzenie wielu ludzi. Z reguły niezwykle trudno jest utrzymać uzębienie w idealnym stanie.. W każdym przypadku warto jednak walczyć o każdy pojedynczy ząb, nawet jeżeli jest przyczyną dolegliwości bólowych. W takiej sytuacji ostatnią i nierzadko jedyną szansą na uratowanie zęba jest leczenie endodontyczne, które dzięki ogromnemu postępowi pozwala niejednokrotnie uratować wiele z tych zębów, które dotychczas musiałyby być usunięte.

3. Dlaczego zęby leczone kanałowo ciemnieją i są mniej wytrzymałe od zębów zdrowych?

Dzieje się tak dlatego, że zęby leczone endodontycznie pozbawione są miazgi zębowej - żywej części zęba, która odpowiada za kontakt zęba z resztą organizmu oraz pośredniczy w dostarczaniu tkankom zęba substancji odżywczych. Zatem ząb leczony kanałowo to ząb martwy, czego objawami i skutkami są właśnie ciemniejsza barwa, oraz mniejsza wytrzymałość mechaniczna.

2. Czy leczenie kanałowe jest bolesne?

Jedynym bolesnym zabiegiem podczas leczenia kanałowego może być usunięcie miazgi zęba. Jednak w celu zapewnienia pacjentowi maksymalnego komfortu leczenia -bezbolesnego i skutecznego zabiegu, przeprowadzany jest on w znieczuleniu miejscowym. Pozostałe etapy leczenia przeprowadzane są z zachowaniem delikatności i precyzji, by ograniczyć nieprzyjemne doznania pacjenta.

4. Co można zrobić by ząb leczony endodontycznie nie był ciemniejszy od zębów pozostałych?

Taki ząb można po prostu wybielić z zastosowaniem różnych metod. Jednym z bardziej popularnych sposobów wybielania zębów martwych jest metoda wewnątrzkomorowa. Polega ona na umieszczeniu w komorze zęba preparatu wybielającego i zabezpieczeniu go szczelnym opatrunkiem stomatologicznym. Zabieg stopniowego wybielania powtarza się kilkukrotnie, aż do osiągnięcia pożądanego efektu.

Nasi lekarze endodonci

dr Julita Barwińska - Płużyńska

Zapraszamy także do zapoznania się z ofertą protetyki oraz chirurgii stomatologicznej.