Kiedy niezbędne jest leczenie kanałowe zęba?

kruchy ząbGłównym zadaniem zębów jest rozdrabnianie pożywienia, dlatego zęby powinny być mocne. Mimo, że zęby są twarde, to oddziaływanie różnego rodzaju zagrożeń, powoduje, że zaczynają pojawiać się ubytki.

W zależności od stanu zaawansowania chorób, stomatolodzy decydują się na rozpoczęcie danego rodzaju leczenia.

Jedna z najpopularniejszych metod leczenia zębów jest tzw. leczenie endodontyczne. Pod fachową nazwą endodoncji, kryje się metoda, zwana przez wielu leczeniem kanałowym.

Kiedy konieczne jest leczenie kanałowe?

Stan zapalny miazgi zębowej, która jest miejscem silnie unerwionym, wymaga leczenia kanałowego. Nieodwracalne zapalenie miazgi najczęściej spowodowane jest próchnicą. Nieleczone lub źle leczone zęby wywołują problemy z miazgą zębową. Skutkiem takiego stanu są bardzo silne i z czasem jeszcze bardziej nasilające się bóle.

Oprócz próchnicy, duży wpływ na miazgę mają urazy zęba. Podczas poważnego urazu, może dojść do martwicy miazgi. W tym przypadku leczenie kanałowe zęba jest niezbędne.

Bakterie beztlenowe, rozwijające się w miazdze zęba, doprowadzają do powstanie tzw. zgorzeli. Leczenie kanałowe pozwala wyleczenie zęba. Leczenie kanałowe jest opcją wykluczającą usuwanie zainfekowanych zębów. Zapalenie tkanek okołowierzchołkowych, czyli tych, znajdujących się w okolicy wierzchołka korzenia, również jest symptomem mówiącym o konieczności leczenia zębów endodontycznie.

Leczenie wtórne, czy pierwotne?

Leczenie kanałowe dzieli się na pierwotne oraz wtórne. Ząb, który nigdy wcześniej nie został poddany leczeniu kanałowemu, jest leczony pierwotnie. W przypadku, gdy dany ząb był w przeszłości leczony kanałowo i wymaga ponownej interwencji stomatologa, jest leczony kanałowo, wtórnie.

Powodów, przez które niezbędna jest reendodoncja można znaleźć kilka. Najczęściej powtórne leczenie wykonuje się, gdy poprzednio zostało przeprowadzone nieprawidłowo. Źle wypełnione kanaliki, różnego rodzaju powikłania, użycie nieodpowiednich materiałów lub gdy leczenie pierwotne nie przyniosło zadowalających wyników, sprawiają, że dentysta podejmuje się ponownego leczenia kanałowego.

Leczenie kanałowe jest bardzo czasochłonnym zabiegiem. Każdy człowiek jest inny, podobnie w przypadku uzębienia. Różnorodne ułożenie, budowa zębów wymaga od stomatologa niezwykłej precyzji. Umiejętności, doświadczenie i wiedza stomatologów w naszej klinice, gwarantują że zabiegi są wykonywane w bardzo dobrych warunkach, przez świetnych specjalistów.