Co Powinniśmy Wiedzieć O Znieczuleniu Stomatologicznym?

leczenie zębówGabinety stomatologiczne są miejscami, do których zazwyczaj trafiają pacjenci z silnym bólem, dlatego dentyści nie są chętnie odwiedzanymi specjalistami. W większości gabinetów, na chwilę obecną jest możliwość podania środka znieczulającego, którego zadaniem jest zniwelowanie odczuwanego bólu, ale czy tylko?

Owszem, głównym celem podawania środka znieczulającego jest uśmierzenie bólu, ale nie tylko. Drugim z powodów jest minimalizacja strachu przed bólem. To właśnie strach przed bólem jest główną przyczyną omijania przez pacjentów gabinetów dentystycznych. Znieczulenie ma działanie nie tylko praktyczne ale także psychologiczne.

Obręb medycyny, którym jest stomatologia obejmuje zabiegi zazwyczaj bolesne, dlatego znieczulenie jest w tej dziedzinie niezbędnym elementem.

Jakie są rodzaje znieczuleń?

Do najważniejszych a tym samym najczęściej stosowanych znieczuleń należą znieczulenia:

• powierzchniowe
  • nasiękowe
  • przewodowe

Znieczulenie powierzchniowe jest najprzyjemniejszym znieczuleniem, podawanym zazwyczaj przy mało bolesnych zabiegach. Podawane zazwyczaj w postaci kremu, żelu lub aerozolu. Ten rodzaj znieczulenia doskonale się sprawdza u pacjentów, którzy mają silny odruch wymiotny podczas działań wykonywanych w jamie ustnej.

Znieczulenie nasiękowe stosowane zazwyczaj podczas leczenia siekaczy, ma za zadanie ograniczyć czucie policzka, języka oraz dziąsła. Znieczulenie nasiękowe wymaga użycia przez stomatologa igły, wkłuwanej w dziąsło.

Znieczulenie przewodowe przeznaczone jest dla zębów przedtrzonowych i trzonowych . W rezultacie pacjent odczuwa dyskomfort związany z zesztywnieniem twarzy. Znieczulenie wstrzykiwane jest w okolice pnia zęba. Powoduje to zaprzestanie odczuwania bólu i czucia nawet przez kilka do kilkunastu godzin od podania substancji.

Co należy wiedzieć o znieczuleniu?

Pacjenci najczęściej zastanawiają się nad przygotowaniem do wizyty, na której będzie podawane znieczulenie.

Bardzo często leki znieczulające w szpitalach, wymagają od pacjenta bycia na czczo. U stomatologa nie ma takiej konieczności, a wręcz przeciwnie. Dobrze jest zjeść mały posiłek, tak żeby nie odczuwać głodu. Nie jest to niezbędne, jednak działanie znieczulenia przez dłuższy czas znacznie utrudnia jedzenie, a podczas jedzenia pod wpływem substancji, najczęściej dochodzi do okaleczeń.

O czym pamiętać przed wizytą?

Nie można zapomnieć o poinformowaniu lekarza o chorobach układów krążenia, oddychania itd. W takich przypadkach podanie substancji może zagrażać zdrowiu i życiu pacjentów!